Zippo
Historia Firmy Zippo, to przede wszystkim historia ludzi, którzy przewinęli się przez nią w ciągu jej 75-letniej historii, począwszy od założyciela Georga G. Blaisdella, poprzez pracowników, klientów, a na kolekcjonerach skończywszy. Ich lojalność wobec marki Zippo umożliwiła stworzenie jednej z największych amerykańskich firm, i jedynej z tak ciekawą i wyrazistą historią, którą przedstawiamy poniżej.
Idea Zippo powstała na początku lat 30., kiedy to w Country Club w Bradford George Blaisdell obserwował przyjaciela próbującego zapalić papierosa nieporęczną austriacką zapalniczką. Zapalniczka działała dobrze nawet podczas silnego wiatru, ale operowanie nią nie było łatwe. Wymagała użycia obydwu rąk, a z powodu cienkiej blachy, z jakiej była wykonana, nagrzewała się zbyt szybko.
Jesienią 1932 roku Blaisdell postanowił przeprojektować austriacką zapalniczkę. Zrobił prostopadłościenne pudełko i domontował do niego zakrywkę na zawiasach. Przekonstruował kominek tak, aby skutecznie chronił płomień nawet przed silnym wiatrem. W wyniku tego powstała zapalniczka, która nie dość, że wyglądała ładnie, to jeszcze była niezawodna i łatwa w obsłudze. Pierwsza zapalniczka, znajdująca się obecnie w Muzeum Zippo/Case w Bradford, została wyprodukowana na początku 1933 roku.
Nazwę Zippo Blaisdell wymyślił w 1932 roku. Podobało mu się brzmienie słowa „zipper”, więc wypróbował wiele wariantów podobnie brzmiących wyrazów, aż w końcu zdecydował się na „Zippo” uważając, że brzmi „nowocześnie”.
Pierwsze zapalniczki kosztowały 1,95 $ za sztukę i od samego początku miały wieczystą gwarancję producenta – It works or we fix it free.™
Aplikacja patentu zapalniczki Zippo została złożona 17 maja 1934 roku. 3 marca 1936 roku został przyznany patent o numerze 2032695. Drugi patent, o numerze 2517191, został przyznany 1 sierpnia 1950 roku. Kształt zapalniczki Zippo pozostał prawie niezmieniony do dziś dnia, poza małymi, kosmetycznymi poprawkami.
W połowie lat trzydziestych firma Kendall Refining Co złożyła zamówienie na 500 sztuk zapalniczek Zippo. Było to pierwsze zamówienie reklamowe zrealizowane przez firmę Zippo. Zapalniczki z tej serii mają teraz bardzo wysoką wartość kolekcjonerską. Do dziś bardzo wiele znanych firm światowych wykorzystuje zapalniczki Zippo jako nośniki swojej reklamy i niezmiennie takie modele są poszukiwane przez kolekcjonerów.
Druga wojna światowa wywarła wielki wpływ na rozwój firmy. Gdy Stany Zjednoczone przystąpiły do wojny, cała produkcja zapalniczek została przeznaczona na potrzeby wojska. Dowództwo armii zamówiło zapalniczki pomalowane czarnym, chropowatym lakierem. Fakt, że miliony wojskowego personelu amerykańskiego nosiły przy sobie stale zapalniczki Zippo w czasie wojny, stał się najistotniejszym czynnikiem, jaki sprawił, że zapalniczki Zippo stały się ikoną Ameryki na świecie. Zaopatrzenie dla armii pochłaniało całkowicie moce produkcyjne fabryki. To dało firmie Zippo duże wzmocnienie finansowe i pozwoliło stać się silnym graczem na rynku.
Po zakończeniu wojny zapalniczki Zippo stały się hitem także na rynku wewnętrznym.
W 1947 roku, w wyniku decyzji Georga Blaisdella powstał specjalny samochód w kształcie słynnej wówczas już zapalniczki.
Aby uniknąć płacenia wysokich ceł, w 1949 roku powstała filia fabryki w Niagara Falls w Ontario. Oprócz głównej siedziby firmy w Bradford, było to jedyne miejsce na świecie, gdzie produkowane były kiedykolwiek oryginalne zapalniczki Zippo. Spodnia pieczęć na wyprodukowanych tam modelach przedstawiała wodospad Niagara. Na skutek wprowadzenia specjalnych umów handlowych pomiedzy krajami Ameryki Północnej i Środkowej w latach 90., potrzeba prowadzenia produkcji w Kanadzie zniknęła i w 2002 roku fabryka została zamknięta.
W latach 50. wprowadzono system kodowania daty produkcji na stopce każdej zapalniczki Zippo. Pierwotną przyczyną była kontrola jakości, lecz z czasem okazało się, że jest to bardzo przydatna informacja dla kolekcjonerów.
W 1956 roku, dla potrzeb klientek, wprowadzono do produkcji zapalniczkę „slim”, która to wersja produkowana jest do dziś. Pierwszym produktem, który nie był zapalniczką, była stalowa miarka wprowadzona w latach 60. Bardzo dużo egzemplarzy miarek zostało wykorzystanych w kampaniach reklamowych różnych firm. W latach 60. wprowadzono również wiele innych produktów, ale po krótkim zwykle czasie były one wycofywane. Oferta zawierała breloki, scyzoryki, akcesoria do golfa, zestawy piśmienne, a także latareczki kieszonkowe.
George Blaisdell odszedł 3 października 1978 roku. Został zapamiętany nie tylko jako wynalazca zapalniczki Zippo, ale także jako spiritus movens całej firmy. Po jego odejściu kierownictwo firmy przejęły dwie córki, Harriet B. Wick i Sahar B. Dorn. W latach 80. i 90. firma Zippo była własnością sześciu członków rodziny Blaisdell. Dziś George B. Duke, syn Sary, jest jedynym właścicielam firmy i przewodniczącym jej rady nadzorczej. Prezesem jest Gregory W. Booth.
W latach 70. i 80. Zippo bardzo powiększyło sprzedaż za granicą. W rezultacie zapalniczki Zippo są sprzedawane obecnie w 120 krajach świata, a Japonia stała się największym rynkiem poza USA.
W 1993 firma Zippo przejęła W.R.Case and Sons Cuterly Company. Case jest producentem najlepiej znanych wśród kolekcjonerów scyzoryków. Firma Case powstała w 1889 roku i ma liczne grono kolekcjonerów.
Przypuszcza się, że w USA jest około 4 milionów kolekcjonerów zapalniczek Zippo, a kolejny million – na świecie. Ich zaangażowanie i lojalność wobec marki jest niezwykła. Aby wzbogacić wiedzę i umożliwić kontakty pomiędzy kolekcjonerami, firma Zippo w 1995 roku zorganizowała Swap Met. Spotkania takie stały się tradycją i są organizowanie każdego roku, na przemian – raz w Bradford, a raz w Japonii.
W czerwcu 1997 roku otwarte zostało Zippo/Case Visitors Center. Jest to budynek o powierzchni 15000 stóp kwadratowych, w którym mieści się muzeum, sklep oraz centrum serwisowe. Miejsce to stało się najchętniej odwiedzanym muzeum w całej północnej Pensylwanii.
Prawdopodobnie największy wpływ na ruch kolekcjonerski ma związek Zippo z Hollywood i Broadwayem. Na przestrzeni lat zapalniczki Zippo zagrały w ponad 1500 filmów, sztuk teatralnych i telewizyjnych show. Grały w takich produkcjach, jak I Love Lucy, The X-Men, czy Hairspray – the Musical. Zippo często bywa kluczowym rekwizytem używanym w fabule, służy podkreśleniu charakteru bohatera, jak też wykorzystywane bywa do umiejscowienia akcji w czasie.
Na scenie muzycznej zapalniczki zaistniały w 1960 roku, kiedy to widzowie zaczęli ich używać do pozdrawiania ulubionych wykonawców, gestem nazwanym później Zippo Moment. Słynny „klik zippo” był wplatany w piosenki, a zdjęcia zapalniczek pojawiały się na okładkach płyt, były tatuowane na skórach przez rockersów, a członkowie zespołu Rolling Stones fotografowali się z zippo w dłoniach. W 2004 roku zorganizowano Zippo Hot Tour, aby promować utalentowane, a dotychczas nieodkryte zespoły z całego kraju.
Rok 2002 był rokiem poświęconym debiutowi sponsorowanego przez firmę Zippo klubu kolekcjonerów, Zippo Click. Nazwa klubu pochodzi od dźwięku wydawanego przez zapalniczkę Zippo, który nazywany jest na całym świecie „klikiem”. Klub zrzesza członków z ponad 60 krajów.
Zippo wprowadziło do swej oferty także zupełnie nową kategorię produktów – Zippo MPL, wielozadaniową zapalniczkę, napełnianą płynnym gazem. Od tego czasu także i wiele innych produktów zostało dodanych do linii multi-purpose. Jesienią 2002 firma otrzymała światowy patent na kształt zapalniczki zippo. Był to milowy krok w ochronie przed kopiowaniem produktów i walce z podróbkami.
W marcu 2004 przejęto firmę D.D.M.Italia, znaną w Europie z wyrobów z doskonałej włoskiej skóry. Obecnie nosi ona nazwę Zippo Fashion Italia i zaopatruje rynki w modne portfele i portmonetki, a także inne produkty ze skóry.
W 2006 roku została wyprodukowana 425-milionowa zapalniczka od czasów, gdy George Blaisdell wykonał pierwszy egzemplarz w 1933 roku. Zapalniczka jest silnie zakorzeniona w amerykańskiej, jak i globalnej kulturze. W rynkowym żargonie marka ta kojarzy się właściwie w 98 procentach. To oznacza, że 98 z każdych 100 ankietowanych osób znało nazwę Zippo i potrafiło skojarzyć ją z właściwym produktem bez naprowadzania przez ankietującego – zadziwiająco wysoki stopień rozpoznawalności.
Dziś, gdy wiekszość produktów jest jednorazowego użytku, lub sprzedawana z ograniczoną gwarancją, zapalniczki Zippo są wciąż wyposażone w wieczystą gwarancję. It works or we fix it for free. Przez ponad 75 lat nikt nie wydał ani centa na naprawę mechanizmu zapalniczki Zippo – zgodnie z polityką wieczystej gwarancji producenta na działanie.
Źródło: zippo.pl